تبلیغات
فیلم و سریال ایرانی و کره ای - اسرار محرومیت از اجابت دعا
درباره وبلاگ

آرشیو

طبقه بندی

آخرین پستها

پیوندهای روزانه

نویسندگان

آمار وبلاگ

پیج رنک گوگل

پیج رنک

Admin Logo
themebox

اسرار محرومیت از اجابت دعا عثمان بن سعید مى گوید: فردى به من گفت که من به خدمت امام صادق - علیه السلام - شرفیاب شده ، عرض کردم : دو آیه در قرآن کریم هست که هنوز آن دو را درست درک نکرده ام . فرمود: آن دو آیه کدامند؟ گفتم : یکى آیه شریفه : ادعونى استجب لکم است که دعا مى کنیم ولى اجابتى نمى بینیم...

عثمان بن سعید مى گوید: فردى به من گفت که من به خدمت امام صادق - علیه السلام - شرفیاب شده ، عرض کردم : دو آیه در قرآن کریم هست که هنوز آن دو را درست درک نکرده ام .

فرمود: آن دو آیه کدامند؟

گفتم : یکى آیه شریفه : ادعونى استجب لکم است که دعا مى کنیم ولى اجابتى نمى بینیم .

فرمود: ایا خداوند متعال خلف وعده مى کند؟

گفتم : خیر.

فرمود: پس چرا اجابت نمى شود؟

گفتم : نمى دانم .

فرمود: اما من تو را با خبر مى کنم :

من اطاع الله فیما امره ثم دعا من جهه الدعاء اجابه قلت . و ما جهه ادعاء؟ قال علیه السلام : تبدا فتحمد الله و تذکر نعمه عندک ثم تشکره ثم تصلى على النبى واله - صلى الله علیه و آله و سلم - ثم تذکر ذنوبک فتقر بها ثم تستغفر الله منها فهذه جهه الدعاء .

یعنى : کسى که او امر الهى را اطاعت نماید و سپس از راهش دعا کند، مستجابت مى شود. گفتم : راه دعا کدام است ؟

فرمود: ابتدا خداوند متعال را حمد مى کنى ، بعد نعمتهایش را به یاد مى آورى ، سپس آنها را شکر مى گزارى ، بعد بر پیامبر و آلش - علیهم السلام - صلوات مى فرستى ، آنگاه گناهان خود را یاد آور بدان اقرار مى کنى ، پس از آن ، از گناهانت استغفار مى نمائى ، این طریق دعاست .

آنگاه فرمود: آن سه بعدى چیست ؟

گفتم : آیه : و ما نفقتم من شیى ء فهو یخلفه و هو خیر الرازقین (سوره سبا، آیه 39).

فرمود: آیا خداوند متعال خلف وعده مى کند؟

گفتم : خیر.

فرمود: پس چرا عوض نمى دهد؟

گفتم : نمى دانم .

فرمود. لو ان احدکم اکتسب المال من حله و انفقه فى حقه لم ینفق رجل در هما اخلف علیه .

یعنى : اگر کسى مالى را از راه حلال به دست بیاورد و در موردى که سزا ور است ، انفاق کند، حتما عوضش را خواهد دید، حتى اگر یک در هم ببخشد.

دوم اینکه : چیزى را طلب کرده که به صلاح او نیست یا مفسده اى براى خودش با دیگران در بردارد؛ چون محال است کسى چیزى از خدا بخواهد و مطابق حکمت هم باشد، ولى ذات اقدس الهى آن را اجابت نکند. بنابر این ، شایسته است که دعا کننده به هنگام دعا این شرط را بر زبان بیاورد و اگر این کار را نکرد، لا اقل مقصود قلبى اش این باشد که خدایا این حاجت را اگر خیر و مصلحت باشد، عطا کن ، بنابر این ، اگر در واقع چنین باشد، حتما پروردگار متعال آن را اجابت مى کند و اگر مصلحت در تاخیر باشد، آن را به تاخیر مى اندازد؛ چون خودش مى فرماید:

و لو یعجل الله للناس الشر استعجالهم بالخیر لقضى الیهم اجلهم (سوره یونس ، آیه 11).

یعنى : اگر همان مقدار که مردم در طلب خیر عجله به خرج مى دهند، خداوند سبحان نیز در شر، عجله نشان مى داد، مرگ آنان فرا مى رسید.

بنابر این ، چون علم غیب بر بندگان پوشیده است ، چه بسا شخصى از روى غلبه قواى شهوانى بر عقلش ، چیزى را از خدا طلب کند یا خیالاتش باعث شود که کار فاسدى را نیک ببیند و آن را درخواست کرده و حتى اصرار و پافشارى نیز بکند (کافى ، کتاب الایمان و الکفر، باب من اذى المسلمین ، حدیث 8).

جان کلام در آیه شریفه بقره نهفته است که ما را از دیگر سخنها بى نیاز مى سازد، مى فرماید:

- و عیسى ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم و عسى ان تحبوا شیئا و هو شر لکم والله یعلم و انتم لا تعلمون .

یعنى : چه بسا از چیزى بدتان مى آید، در حالى که آن چیز برایتان خیر است . و چه بسا چیزى را خوش دارید و حال آنکه برایتان شر مى باشد، خدامى داند ولى شما نمى دانید.

اصل تشریع دعا و ثواب دادن بر آن از باب رحمت خدایى است که رحمتش بر غضبش پیشى گرفته ، بنابر این ، نباید چنین دعایى را اجابت نماید؛ چون عرض بنده از دعا، این است که خیرى به او برسد و حالش ‍اصلاح گردد، نه اینکه روزگارش بدتر شود.

بنابر این ، اگر چیزى از طلب مى کند، منظورش این نیست که هر چه هست (چه خوب و چه بد) مى خواهم ، بلکه مقصودش این است که اگر براى من نفع دارد، مى خواهم ، پس این شرط در خاطره او استوا است ، اگر چه به زبان نیاورده باشد حتى اگر در ذهنش هم این شرط خطور نکرده باشد (اگر کسى از او سوال کند که این مطلب براى تو فلان مفاسد و مضرات را در پى خواهد داشت ، آیا باز هم آن را مى خواهى ؟ مسلما جوابش منفى خواهد بود).

 

کتاب آیین نیایش

نویسنده :مولف (احمد بن فهد حلّی)

تلخیص برای ذی طوی: مسطور



نوشته شده توسط :حمید
پنجشنبه 7 مهر 1390-04:10 ب.ظ